Referat for Skoleudvalget møde den 05. september 2023
77. Orientering om kerneelementerne i FIFA-kompetenceudviklingsprojektet
Sagsnummer: 2022-011972
Sagsbehandler: Dorte Stage Mølgaard
Præsentation
Skoleudvalget orienteres om et af de bærende kerneelementer, co-teaching, i det 4-årige kompetenceudviklingsforløb på skoleområdet. Forløbet skal bidrage til at understøtte den politiske målsætning om "Flere med I Fællesskaber i Almenrådet - når det giver mening" (FIFA). Kompetenceudviklingsforløbet er støttet med 9 mio. kr. af A.P. Møller Fonden.
Forvaltningen foreslår
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har en fælles vision for alle børn og unge, som hedder ”Fra Middelfartbarn Til Verdensborger”. I visionen er der et helt særligt fokus på chancelighed og på at understøtte en attraktiv og helhjertet skoledag, hvor alle elever oplever at være en del af et fællesskab. Med afsæt heri er der formuleret en politisk målsætning om "Flere med I Fællesskaber i Almenrådet - når det giver mening" (FIFA)
Middelfart Kommune har ansøgt og modtaget 9 mio. kr. ekskl. moms fra A.P. Møller Fonden til et kompetenceudviklingsforløb over 4 år, som netop skal styrke skolernes muligheder for at tilrettelægge meningsfulde fællesskaber for en bred børnegruppe.
Kompetenceudviklingsforløbet indeholder workshops for alle medarbejdere på skolerne en gang årligt og 5 årlige vidensdage med deltagelse af skolernes ledere og nogle medarbejdere fra hver skole og fra PPR, som bliver "ambassadører", der skal bringe viden i spil sammen med kolleger på skolerne.
De 4 kerneelementer i indsatsen er:
- Fællesskabende didaktikker
- Mentalisering
- Co-teaching
- Specialpædagogik
Den bærende metode til at opbygge viden og kompetence på skolerne er co-teaching. Co-teaching handler om, at to voksne i undervisningen skaber et læringsmiljø, der tilgodeser alle elever i klassen via fælles planlægning, gennemførelse og evaluering.
På udvalgsmødet udfoldes co-teaching som metode til styrkelse af læringsmiljøer.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Alex Gren deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
78. Orientering om Reformkommissionens anbefalinger (II)
Sagsnummer: 2023-010036
Sagsbehandler: Dorte Stage Mølgaard
Præsentation
Reformkommissionen offentliggjorde i maj 2023 to publikationer; Nye Reformveje 2 og Nye Reformveje 3. De rummer begge anbefalinger til, hvordan nogle af de hovedudfordringer, som Reformkommissionen beskrev i publikationen "Erkendt, forsøgt løst, uløst" fra 2021, kan løses.
På nærværende møde sættes der fokus på Reformkommissionens anbefalinger vedr. øget praksisfaglighed i skolen, herunder om partnerskaber med virksomheder.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om Reformkommissionens anbefalinger vedrørende øget praksisfaglighed i skolen, herunder om partnerskaber med virksomheder, tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Reformkommissionen blev nedsat i oktober 2020 af regeringen for at foreslå reformer, der kan bidrage til at løse nogle af de komplekse udfordringer, der knytter sig til at sikre "Bedre uddannelser for alle, Flere i job samt Flere og bedre job". Udfordringsbilledet blev udfoldet i Reformkommissionens første rapport "Erkendt. Forsøgt Løst. Uforløst" fra 2021.
På nærværende udvalgsmøde sættes fokus på Reformkommissionens anbefalinger om øget praksisfaglighed i skolen, herunder om partnerskaber med virksomheder, jf. publikationerne "Nye Reformveje 2" og "Nye Reformveje 3" fra maj 2023.
Teamleder Dorte Stage Mølgaard deltager i udvalgsmødet og udfolder, hvordan forvaltning og skoler i dag arbejder ind i anbefalingerne.Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Alex Gren deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
79. Drøftelse af kommende dialogmøder
Sagsnummer: 2023-012037
Sagsbehandler: Louise Kjær Guul
Præsentation
Der afholdes årligt to dialogmøder mellem Skoleudvalget og skolebestyrelser samt skoleledere.
Skoleudvalget drøfter på mødet den 5. september 2023 indhold på de to kommende dialogmøder med bestyrelserne.
Forvaltningen foreslår
- at Skoleudvalget drøfter indhold på de to kommende dialogmøder.
Sagsbeskrivelse
Der afholdes årligt to dialogmøder mellem Skoleudvalget og skolebestyrelser samt skoleledere.
Det næste dialogmøde afholdes torsdag den 2. november. Forvaltningen ønsker, at udvalget drøfter indhold på dette kommende dialogmøde.
Dertil ønsker forvaltningen, at udvalget drøfter indhold på det dialogmøde, der skal afholdes foråret 2024, med henblik på eventuelt at kunne lave aftale med en oplægsholder.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Drøftet.
Alex Gren deltog ikke i sagens behandling.